Κοινωνία - Εργασία - Δικαιοσύνη - Υγεία

2014-10-15, ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΑΝΕΡΓΙΑ.

on Wednesday, 15 October 2014. Posted in Κοινωνία - Εργασία - Δικαιοσύνη - Υγεία

Γράφει ο Σαράντος Καργάκος Εκπαιδευτικός- Ιστορικός - Συγγραφέας

2014-10-15, ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΑΝΕΡΓΙΑ.

Ακούω ότι το μεγαλύτερο σήμερα πρόβλημα των νέων μας είναι η ανεργία.
Διαφωνώ. Εδώ και τριάντα χρόνια είναι η ... εργασία. Ο νέος δε φοβάται την αναδουλειά, φοβάται τη δουλειά. Μια οικογενειακή αντίληψη, ότι δουλειά είναι ό,τι δεν λερώνει, επεκτάθηκε και στο νέο-σουσουδιστικό σχολείο με ευθύνη των κομμάτων, που για λόγους ψηφοθηρίας απεδύθησαν σε μια χυδαία πολιτική παιδοκολακείας, η οποία μετά τη δικτατορία εξέθρεψε και διαμόρφωσε δύο γενιές <<κουλοχέρηδων>> ... παιδιών δηλαδή που δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα χέρια τους -πέρα από τη μούντζα- για καμιά εργασία από αυτές που ονομάζονται χειρωνακτικές, επειδή -τάχα- είναι ταπεινωτικές.

Διαβάστε ΕΔΩ! τη συνέχεια.

2014-12-28. Η ΕΚΛΟΓΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ

on Sunday, 28 December 2014. Posted in Κοινωνία - Εργασία - Δικαιοσύνη - Υγεία

Γράφει ο Ιπποκράτης Δασκαλάκης, Υποστράτηγος ε.α., Μέλος ΕΛΙΣΜΕ

2014-12-28. Η ΕΚΛΟΓΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ


Λίγες πλέον ώρες μας χωρίζουν από την Τρίτη και τελική ψηφοφορία στο Ελληνικό Κοινοβούλιο για την εκλογή ή μη του προέδρου της Δημοκρατίας.
Αμήχανη, απογοητευμένη, και αηδιασμένη η ελληνική κοινωνία παρακολουθεί κόμματα και πολιτικά πρόσωπα να ανταλλάσουν κατηγορίες αντί  για επιχειρήματα και μηνύματα διχασμού αντί για ενωτικές προτάσεις. 
Μια τυπική ενωτική και συναινετική συνταγματική διαδικασία έχει μετατραπεί σε διχαστικό δίλημμα, σε καταστροφική επιλογή ή σε ευκαιρία απαλλαγής και εξόδου από την κρίση.

Διαβάστε ΕΔΩ! τη συνέχεια.

2016-03-12. Ενδιαφέρει: ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4369 Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης

on Saturday, 12 March 2016. Posted in Κοινωνία - Εργασία - Δικαιοσύνη - Υγεία

Επιμέλεια Αναστάσιος Μπασαράς, Αντιπρόεδρος ΕΛΙΣΜΕ

2016-03-12. Ενδιαφέρει: ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4369 Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης

ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4369 Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης, βαθμολογική διάρθρωση θέσεων, συστήματα αξιολόγησης, προαγωγών και επιλογής προϊσταμένων (διαφάνεια - αξιοκρατία και αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης) και άλλες διατάξεις.

Στο Μητρώο εγγράφονται κατόπιν αίτησής τους μεταξύ των άλλων:
-Οι κάτοχοι αναγνωρισμένου μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών τουλάχιστον ετήσιας φοίτησης.
-Οι απόστρατοι αξιωματικοί που είναι απόφοιτοι της Ανώτατης Διακλαδικής Σχολής Πολέμου (Α.ΔΙ.Σ.ΠΟ.), της Ανώτατης Σχολής Πολέμου (Α.Σ.Π.), της Ναυτικής Σχολής Πολέμου (Ν.Σ.Π.) και της Σχολής Πολέμου Αεροπορίας/ Ανωτέρων (Σ.Π.Α./Α).

Κατεβάστε ΕΔΩ! το νόμο.

RAND by Jakub P. Hlavka, Soeren Mattke, Jodi L. Liu: Assessing the Preparedness of the Health Care System Infrastructure in Six European Countries for an Alzheimer's Treatment

on Saturday, 06 October 2018. Posted in Κοινωνία - Εργασία - Δικαιοσύνη - Υγεία

Research Question
  1. Given the number of MCI cases that would require screening, diagnosis, and then treatment as quickly as possible to prevent the progression to full-blown Alzheimer's dementia, how prepared are the health care systems in France, Germany, Italy, Spain, Sweden, and the United Kingdom to ensure timely diagnosis and treatment of patients if a disease-modifying therapy for Alzheimer's becomes available?

No disease-modifying therapy is currently available for Alzheimer's disease, but therapies are in development, and one may become available in the near future. Based on results from early-stage clinical trials, therapeutic development has focused on the hypothesis that Alzheimer's dementia must be prevented rather than cured, because candidate treatments have not been able to reverse the course of dementia. Thus, current trials target patients with early-stage Alzheimer's disease. Were a therapy to become available, patients could undergo first screening for signs of early-stage memory loss or mild cognitive impairment (MCI), testing for the Alzheimer's disease pathology, and then treatment with the aim of halting or slowing progression to Alzheimer's dementia. An important health systems challenge will arise if this new treatment paradigm bears out in late-stage clinical trials. In the 28 European Union countries, we estimate that approximately 20 million individuals over age 55 have MCI, although most people have not been tested for disease pathology. Thus, when a therapy first becomes available, there would be a substantial number of existing (or prevalent) MCI patients who would require screening, diagnosis, and then treatment as quickly as possible to prevent the progression to full-blown Alzheimer's dementia. This research analyzes the preparedness of the health care systems in six European countries — France, Germany, Italy, Spain, Sweden, and the United Kingdom — to ensure timely diagnosis and treatment of patients if a disease-modifying therapy for Alzheimer's becomes available.

Key Findings

  • The burden of Alzheimer's disease in high-income countries is expected to approximately double between 2015 and 2050. Recent clinical trial results give hope that a disease-modifying therapy might become available in the near future. The therapy is expected to treat early-stage patients to prevent or delay the progression to dementia.
  • This preventive treatment paradigm implies the need to screen, diagnose, and treat a large population of patients with mild cognitive impairment. There would be many undiagnosed prevalent cases that would need to be addressed initially, and then the longer-term capacity to address incident cases would not need to be as high.
  • We use a simulation model to assess the preparedness of the health care system infrastructure in six European countries — France, Germany, Italy, Spain, Sweden, and the United Kingdom — to evaluate, diagnose, and treat the expected number of patients.
  • Projected peak wait times range from five months for treatment in Germany to 19 months for evaluation in France. The first year without wait times would be 2030 in Germany and 2033 in France, and 2042 in the United Kingdom and 2044 in Spain. Specialist capacity is the rate-limiting factor in France, the United Kingdom, and Spain, and treatment delivery capacity is an issue in most of the countries.
  • If a disease-modifying therapy becomes available in 2020, we estimate the projected capacity constraints could result in over 1 million patients with mild cognitive impairment progressing to Alzheimer's dementia while on wait lists between 2020 and 2050 in these six countries.

Recommendations

  • In addition to increasing specialist and infusion capacity in each individual country, joint actions and planning in Europe can help provide better coordinated and more timely care for Alzheimer's patients.
  • A combination of reimbursement, regulatory, and workforce planning policies, as well as innovation in diagnosis and treatment delivery, is needed to expand capacity and to ensure that available capacity is leveraged optimally to treat patients with early-stage Alzheimer's disease.
    FormatFile SizeNotes
    PDF file  0.3 MB

    Use Adobe Acrobat Reader version 10 or higher for the best experience.

    Appendix

    FormatFile SizeNotes
    PDF file  0.8 MB

    Use Adobe Acrobat Reader version 10 or higher for the best experience.

     

ΤΟ ΙΣΛΑΜ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΝΟΜΗ ΤΑΞΗ-(Μια ανοικτή πληγή)

on Thursday, 21 February 2013. Posted in Κοινωνία - Εργασία - Δικαιοσύνη - Υγεία

Του Ανδρέα Κατσίφα, Επιτίμου Αρεοπαγίτη

ΤΟ ΙΣΛΑΜ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΝΟΜΗ ΤΑΞΗ-(Μια ανοικτή πληγή)

Μέσα στα παράδοξα και σαφώς απαράδεκτα που συμβαίνουν στη σύγχρονη Ελλάδα είναι και αυτό της ύπαρξης και συντήρησης ενός αναχρονιστικού και πλήρως αντισυνταγματικού θεσμού. Πρόκειται για την ύπαρξη και λειτουργία ενός δικαιοδοτικού οργάνου (μονομελούς δικαστηρίου) για ορισμένη κατηγορία Ελλήνων πολιτών, μουσουλμάνων το θρήσκευμα, και για ορισμένες υποθέσεις ιδιωτικού (αστικού) δικαίου. Είναι οι Μουφτήδες με τις από το νόμο παρεχόμενες σ΄αυτούς εξουσίες προς επίλυση διαφορών, οικογενειακής και κληρονομικής φύσης. Το πρόβλημα είναι άγνωστο στην πλειονότητα των Ελλήνων.

Με όσο πιο απλό τρόπο γίνεται, για να γίνει κατανοητό και από μη νομικούς, επιχειρώ να παρουσιάσω το θέμα και να προτείνω τις, κατά τη γνώμη μου, λύσεις.

Προηγουμένως πρέπει να παρατεθούν ορισμένα στοιχεία για την πληθυσμιακή σύνθεση της Δυτικής Θράκης, όπου το πρόβλημα είναι έντονο, και να γίνει μια συνοπτική αναφορά στην προϊστορία του θεσμού.